Aan het woord

Interview met de architecten

Architect Gerrit-Jan van Eck

Met zorg ontworpen

Voor het ontwerp van AnnaPark kreeg architect Gerrit-Jan van Eck van Conix RDMB een heldere opdracht mee: het ontwerpen van een woonomgeving die aansluit bij de kleinschaligheid en rust van de wijk Rokkeveen. “We hebben vanaf het begin kritisch gekeken naar de schaal, het groen en het wooncomfort in deze wijk. Al snel besloten we dat AnnaPark geen massaal bouwblok moest worden, maar een plek waar je vanuit de wijk goed op uitkijkt en waar je als bewoner echt fijn kunt wonen.” zegt Gerrit-Jan.

We all welcome you

Voor Gerrit-Jan is AnnaPark een plek waar verschillende mensen samen kunnen wonen. “Jong en oud, alleenstaand of met een gezin, koper of huurder, iedereen is hier welkom. De woningen zijn efficiënt ontworpen en ruim opgezet, waardoor je hier ook in de kleinere appartementen ruimte ervaart. Ruime woonkamers, fijne slaapkamers, mooi afgewerkt sanitair en in de meeste gevallen een eigen balkon of terras. De autovrije buitenruimte is ook heel fijn. Het maakt dat kinderen hier heerlijk op kunnen groeien en buiten kunnen spelen terwijl volwassenen elkaar ontmoeten in het groen. Volgens mij zijn in AnnaPark alle ingrediënten aanwezig om hier een echt thuis te kunnen ervaren” zegt hij.

Groen, duurzaam én sociaal

Zowel bij AnnaPark als binnen Conix RDMB architects staat duurzaamheid centraal. “Wij kijken altijd wat er mogelijk is qua duurzaamheid.” vertelt Gerrit-Jan. “Voor AnnaPark was het helaas niet realistisch om materialen te recyclen, maar we hebben wel materialen geselecteerd die lang mooi blijven.” Ook aan de zichtlijnen van bewoners is gedacht. “Zij kijken in dit ontwerp van boven ook uit op het groen. Zowel op het groene plein als op de groene sedumdaken onder hen.” zegt Gerrit-Jan.

 

Naast de materialen is er bijzondere aandacht voor sociale verbindingen. “Buitenruimte is voor mensen heel belangrijk. Tussen de woningen in hebben we dan ook collectieve tuinen ontworpen in een zogenoemde strokenbouw. Plekken waar bewoners over de paden kunnen lopen tussen het groen en elkaar gemakkelijk kunnen ontmoeten. Het zou heel leuk zijn als hier op den duur burenborrels zouden ontstaan.” zegt Gerrit-Jan. “Daarnaast zorgen de ruime entrees dat je bij binnenkomst al snel een praatje met elkaar maakt en nodigt ook het groene plein aan de voorkant uit tot ontmoetingen. Ik denk zelf dat de tuinen van AnnaPark vooral een ontmoetingsplek voor bewoners zullen worden, maar op het plein zal de hele buurt samenkomen.”

Landschapsarchitect Bas van der Vinne

Uitnodigende binnentuinen

De groene omgeving van AnnaPark is met zorg vormgegeven. Hiervoor werkte ZUS (Zones Urbaines Sensibles) samen met Conix RDMB. Ze maakten een plan waarin architectuur en landschap samenkomen. Bas van der Vinne, Urban designer bij ZUS, vertelt ons over hun visie. “We wilden een landschap ontwerpen dat uitnodigt tot saamhorigheid. Een plek waar sociale cohesie ontstaat met de buurt, waar zitplekken de interactie tussen mensen versterken en waar robuuste beplanting zorgt dat je hier heerlijk kunt rennen en ravotten.”

Samenkomen in het groen

“Het druppelvormige groene plein waar de gebouwen aan gelegen zijn, was voor ons echt een cadeautje” vertelt Bas. “Deze plek wordt door de buurt al veel gebruikt en we verwachten dat dit ook voor de bewoners van AnnaPark een fijne ontmoetingsplek wordt. Hier kunnen alle leeftijden terecht. We hebben wel overwogen om er nog iets aan toe te voegen qua speelelementen of iets degelijks, maar dat blijkt niet nodig. Kinderen spelen hier buiten, er wordt gesport en mensen treffen elkaar in het gras voor een picknick.”

 

“Bij ZUS ontwerpen we met respect voor de omgeving” zegt Bas. “We behouden en versterken bestaande elementen zo veel mogelijk en geven ook in het ontwerp van AnnaPark het bestaande groen een plek. Daarbij voegen we nieuwe bomen toe die de uitstraling in de buurt verrijken. Denk aan een prunus die prachtig kleurrijk bloeit. Ook willen we het reliëf van het oplopende plein versterken en hebben we een running track bedacht over het pad erlangs, waarmee we een nieuw spelelement inbrengen in de buurt.”

Ontmoeten in de binnentuin

Ieder gebouw ligt aan een binnentuin die bewoners uitnodigt om samen te komen. Wandelend over het houtsnipperpad dat er doorheen meandert of juist op een van de bankjes erlangs.

 

“We willen bewoners het gevoel geven dat zij in het landschap wonen” vertelt Bas. “Hiervoor hebben we mooie tuinen ontworpen met steeds een net andere uitstraling, waarin heesters als natuurlijke erfafscheiding een herkenbaar element vormen. In de eerste tuin sluiten we aan op de beplanting in de directe omgeving, daarna komen er meer wilgensoorten en maken we een wadi als natuurlijke waterberging. Verder naar het noorden voegen we met verschillende boomtypen herfstkleuren toe die aansluiten op de gevelkleuren en als laatste tuin hebben we een pluktuin ontworpen, met appelbomen, notenbomen en een grotere gemeenschappelijke verblijfsplek.”

Natuurinclusief

Zowel in het landschap als in de architectuur staat natuurinclusiviteit centraal. Zo worden er nestkasten opgenomen voor vleermuizen en gierzwaluwen, worden er groene mos sedumdaken ontwikkeld en komt er een krattensysteem op de parkeergarage om regenwater op te vangen. “Dit water kan dan gefaseerd worden afgevoerd of worden gebruikt om de planten water te geven.” zegt Bas.

 

In het ontwerp zijn zo veel mogelijk inheemse planten gebruikt. “We hebben gekozen voor soorten waar insecten en vogels veel aan hebben. Hierdoor ontstaat er straks een mooie balans tussen inheemse beplanting en een aantal exotischer groenblijvende en kleurrijke planten en bomen. Dit houdt het landschap jaarrond interessant voor zowel de bewoners als voor vogels en insecten.” zegt Bas.

 

Wil jij ook bijdragen aan een groene omgeving? Plaats dan wat potten op je terras of balkon met planten en kruiden die de biodiversiteit versterken of zet badderbakjes neer voor de vogels. Zo ervaar je iedere dag de natuur dicht bij huis.